Peter Hustinx, die aan de Nieuwegracht woont, zegt dat er veel wantrouwen is onder de bewoners over wat de gemeente van plan is. Ze zijn bang dat de gemeente hen gaat sommeren tot herstel op basis van het bouwbesluit. Van zo’n situatie is al sprake bij Nieuwegracht 137, waar recentelijk een deel van de openbare weg is ingezakt en de kelder dreigde in te storten. Via een dwangbevel eist de gemeente dat de eigenaar maatregelen treft om de constructie te verstevigen.
,,De gemeente denkt dat die rijke stinkerds van de grachten maar moeten opdraaien voor de kosten. Maar dat is een verkeerde invalshoek. Er zitten hier niet alleen maar mensen met een vermogen. Ook mensen met een modaal inkomen in een appartement’’, stelt Hustinx.
Over de schade aan de monumentale werfkelders in de Utrechtse binnenstad is vorige maand een bewonersavond georganiseerd. Veel mensen die wonen in het wervengebied, waaronder de Oudegracht, Kromme Nieuwegracht, Nieuwegracht en Choorstraat, maken zich grote zorgen over de schade die het zware verkeer heeft veroorzaakt. Herstel van de uit de middeleeuwen daterende werfkelders loopt in de duizenden, zo niet tienduizenden euro’s. Utrecht telt in totaal 732 werfkelders. De gemeente probeert alle werfkelders, én de eigenaren, in kaart te brengen.
Onduidelijkheid
Over de aansprakelijkheid voor de schade is veel onduidelijkheid. ,,Het is niet duidelijk wie de eigenaar is van de grond boven de werfkelders’’, zegt Hustinx. ,,De gemeente is wel beheerder van de weg en bepaalt wat daar wel en niet mag gebeuren. Naast vragen over de eigendomsverhoudingen, hebben we ook zorgen over lekkages, vocht, boomwortels en vaarverkeer.’’
Ter hoogte van Nieuwegracht 137 heeft de gemeente de weg in maart afgezet voor autoverkeer, omdat een werfkelder dreigde in te storten. Volgens gemeentelijk woordvoerder Matthijs Keuning wordt de kelder gevuld met schuimbeton om ervoor te zorgen dat de weg weer toegankelijk wordt. ,,Deze kelder is relatief klein en laag, werd niet gebruikt en is van een onbekende eigenaar. Het schuimbeton kan later eventueel weer verwijderd worden.’’
De bewoners willen dat het zware vrachtverkeer op de Nieuwegracht wordt geweerd. Ook is een forse snelheidsbeperking nodig. Hustinx denkt aan een maximum van 15 kilometer per uur en dan alleen voor bestemmingsverkeer. ,,De impact van het gewicht neemt toe naarmate je harder rijdt. Dat is de wet van de mechanica.’’
Plan van aanpak
De gemeente is bezig met een nieuw plan van aanpak voor het wervengebied. Dat zou volgend jaar april naar de raad moeten. ,,Er zijn werkgroepen gemaakt om dit plan samen met de eigenaren te maken. Ook komt er een zogenaamde commissie van wijzen die meedenkt over oplossingen’’, zegt Keuning.
Het opknappen van de werven, werfkelders en kademuren dreigt een financieel hoofdpijndossier te worden. Aanvankelijk stond het herstel voor 35,6 miljoen euro in de boeken. Inmiddels kost het project, dat al twee jaar stilligt, 67,6 miljoen euro. Verwacht wordt dat de echte kosten nog vele tientallen miljoenen euro’s hoger uitvallen.
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door: