Veel bewoners van woningen in het centrum van Utrecht met een werfkelder maken zich grote zorgen over het verkeer dat over de grachten rijdt, omdat daardoor de ondergrondse ruimtes beschadigd raken. Dat bleek vanavond opnieuw tijdens een bewonersbijeenkomst over het Utrechtse wervenstelsel waar zo’n 60 bewoners bij aanwezig waren.
De gemeente organiseerde de avond om meer informatie te geven over de plannen voor het herstel van de werven. Uit onafhankelijk onderzoek van Antea bleek eerder dat de gemeente het beleid om de wal- en kluismuren te herstellen, moet veranderen. De kademuren en de werven vormen één geheel en moeten daarom dus gezamenlijk worden aangepakt.
Wethouder Kees Diepeveen zei tijdens de bijeenkomst een commissie van wijzen te willen samenstellen met eigenaren en deskundigen. Die moet in oktober dit jaar van start gaan. “Wij zijn eropuit om een nieuwe start te maken”, aldus Diepeveen. De wethouder doelt daarmee op een van de conclusies uit het onderzoek van Antea, namelijk dat de eigenaren van de werfkelders beter betrokken moeten worden bij het maken van de plannen voor het herstel van totale wervenstelsel.
Vrachtwagens
Het grootste probleem voor het wervenstelsel is vooral het verkeer en dan met name het zware verkeer. Vrachtwagens mogen officieel niet meer op de grachten rijden, maar dat gebeurt nog steeds. Dit tot ergernis van de bewoners. Veel eigenaren hebben daarom last van scheuren en lekkages in de kelders. Deze zijn ook zichtbaar op straat. Zo is de Nieuwegracht afgesloten vanwege een gat in de weg veroorzaakt door een vrachtwagen. Ook op de Kromme Nieuwegracht zitten scheuren in kelders door het vrachtverkeer.
Een bewoner verwoordde zijn frustratie tijdens de avond als volgt: “Als ik zelf verantwoordelijk ben voor het waterdicht houden van mijn kelder, dan mag ik ook bepalen wie er over mijn dak rijdt.” En dat is precies het probleem: de gemeente beslist wie er over de wegen mag rijden, maar is dan ook verantwoordelijk voor de kosten van het herstel als er schade ontstaat aan het wegdek, aldus de gemeente vanavond. Alleen is het nu heel lastig om die kosten te verhalen op de gemeente, dus dat moet makkelijker gemaakt worden.
Maatregelen
Het zal nog even duren, maar er komen extra maatregelen om het verkeer over de grachten beter te regelen. Nu zijn alleen voertuigen met maximaal twee ton per as welkom. Er komt nu ook een algeheel vrachtwagenverbod en een maximale lengte van negen meter voor voertuigen.
Voor de bewoners gaan deze maatregelen niet ver genoeg. Ze pleiten voor een totaal verbod op verkeer, zodat alleen bestemmingsverkeer wordt toegestaan. “Volgens mij zijn de grachten gebouwd om met koetsjes over te rijden. Niet met campers van zes ton”, aldus een bewoner vanavond.
Om verder goed te kunnen bepalen wat wel en niet over de straten in de binnenstad mag en kan rijden en wie voor wat verantwoordelijk is, moet verder onderzoek gedaan worden. De gemeente had hier vanavond geen antwoord op. Bewoners begrijpen hier niets van en vinden het allemaal veel te langzaam gaan.
Eind dit jaar moet er meer bekend zijn en hoopt de gemeente antwoord te kunnen geven op de resterende vragen. Ook moet dan duidelijk zijn wie verantwoordelijk is voor welke kosten.
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door: