Geachte Collegeleden, Geachte heer Diepeveen,
De afgelopen jaren hebben wij in brieven, mails en in gesprekken veelvuldig aandacht gevraagd voor de zorgelijke en onveilige verkeerssituatie op de Kromme Nieuwegracht. De laatste keer hebben wij dat op 21 januari 2021 middels een brief aan u gedaan waarin wij, uitgenodigd door en besproken met uw ambtenaren, met alternatieven en suggesties komen om de verkeerssituatie op de gracht te verbeteren. Daarmee wordt de veiligheid op onze gracht vergroot en wordt het verkeeraanbod teruggedrongen wat van groot belang is om onze kwetsbare eigendommen, te weten de werfkelders, te beschermen.
Op 10 maart jl. hebben wij een antwoord op onze brief gekregen van het team Mobiliteit van de Gemeente Utrecht. Wij gaan ervanuit dat deze brief met u is besproken en derhalve uit uw naam is geschreven. Los van de vorm – de brief is niet op briefpapier van de gemeente Utrecht geschreven, is als Word-document verstuurd en niet als Pdf, heeft geen referentienummer waarnaar verwezen kan worden en is niet ondertekend, hetgeen strijdig is met de wet op de archivering – constateren wij dat er feitelijk niets wordt gedaan met onze suggesties en alternatieven. Ons wordt te verstaan gegeven dat Utrecht de laatste jaren nu eenmaal flink is gegroeid en het verkeersaanbod nu eenmaal is veranderd, waardoor de druk op de binnenstad is vergroot en het verkeersaanbod is toegenomen. De brief vervolgt dat ook de gemeente Utrecht zich bewust is van deze veranderingen en daarom werkt aan zowel een nieuw Mobiliteitsbeleid als aan een Omgevingsvisie Binnenstad. Deze omgevingsvisie wordt in het eerste kwartaal 2021 aan B&W van Utrecht aangeboden en ligt dan 6 weken ter inspraak. Ook als bewoners van RAK 22 kunnen wij daar inspraak in hebben en er wordt ons geadviseerd om de media goed in de gaten te houden wanneer de visie ter inspraak klaarligt. Op de veiligheidssituatie van onze gracht en de kwetsbare kelders wordt verder niet ingegaan.
Vervolgens wordt in uw brief uitgebreid stilgestaan bij het handhaven van verkeersmaatregelen, of eigenlijk waarom deze niet gehandhaafd kunnen worden. De BOA’s zijn druk en hebben tal van taken en treden alleen op bij excessen. Dit gaat dan vooral over foutief parkeren of problemen bij laden en lossen. Het handhaven van eenrichtingsverkeer en tegengaan van te zwaar verkeer heeft blijkbaar geen prioriteit. Daarna worden al onze suggesties en alternatieven voor het veiliger maken van de Kromme Nieuwegracht en ter bescherming van onze eigendommen in de brief van tafel geveegd. Als klap op de vuurpijl wordt gesuggereerd dat het parkeer en autovrij maken van de Binnenstad, zoals verwoord in het Coalitieakkoord, wellicht consequenties gaat hebben voor de Kromme Nieuwegracht,
maar dat dat nog nader moeten worden onderzocht. Onze grote vrees dat het parkeervrij en autovrij maken van delen van de binnenstad, bijvoorbeeld het Janskerhof, tot meer verkeersbewegingen over onze kwetsbare gracht gaat leiden, kan dus zomaar bewaarheid worden.
U zult begrijpen dat wij van vorm en de inhoud van uw brief en de standpunten die daarin worden ingenomen enorm zijn geschrokken. Wij worden enerzijds als bewoners uitgedaagd en gestimuleerd om mee te denken met oplossingen en alternatieven voor onze kwetsbare gracht en kelders, maar worden keer op keer af geserveerd en geschoffeerd. Dit past in een beeld en een bestuurscultuur van een overheid die er niet is voor haar burgers, maar die burgers wantrouwt en niet wil betrekken. In uw brief staat niets over onveilige situatie op onze gracht en de kwetsbaarheid van ons gezamenlijke bezit, terwijl we daar al jaren met elkaar over in gesprek zijn. En dat steekt! We voelen ons niet serieus genomen en hebben het idee tegen de spreekwoordelijke bierkaai te vechten. De parallellen met het lot van de bewoners in Noordoost-Groningen worden wat ons betreft steeds manifester. Ook daar worden burgers al jaren aan het lijntje gehouden en worden hun terechte zorgen en problemen niet serieus genomen. Naast een Gronings Bodemprobleem, heeft Nederland wat ons betreft nu ook een Utrechts Kelderprobleem.
Naar aanleiding van uw brief hebben wij het laatste reguliere overleg met uw ambtenaren afgezegd. Wij zien de zin van verder praten en overleggen eerlijk gezegd niet meer in. Iedere keer dat we denken dat we stappen vooruit kunnen zetten, blijkt het tegenovergestelde. In het conceptrapport van de Commissie van Wijzen wordt aan de omgang en communicatie tussen gemeente en grachtenbewoners niet voor niets zoveel aandacht besteed. Uw brief van 10 maart jl. legt feitelijk het fundamentele probleem dat de commissie beschrijft bloot. De eerste reactie van de gemeente op het conceptrapport belooft overigens weinig goeds voor het vervolg.
Hoe wij als bewoners van RAK 22 en gemeente Utrecht nu verder moeten, weten wij eigenlijk niet. Wij sturen deze brief dan ook maar in brede kring rond, dat wil zeggen naar B&W, de Gemeenteraad, en de andere buurtcomités. We hopen dat we daarmee een gesprek en discussie op gang kunnen brengen over de wezenlijke problemen op onze gracht en de fundamentele problemen in de communicatie tussen de gemeente Utrecht en haar bewoners
Met vriendelijke groet,
Namens de bewoners van RAK 22