
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
8 December verstuurden de bewoners een noodkreet aan B&W en de gemeenteraad. Zij scheven dat de middeleeuwse basisbouw niet is bestand tegen grote trillingen en kapotgereden plaveisels boven hun werfkelders. ‘Scheurvorming in gevels en binnenmuren was al niet meer ongewoon. Maar inmiddels is er steeds meer scheurvorming waarbij muren en fundamenten dreigen in te storten of gevaar opleveren van omvallen.’ Het plaveisel, hardsteen stoepranden, palen, worden regelmatig kapotgereden. Op de smalle stukken rijden vrachtwagens zich vast en beschadigen geparkeerde auto’s.
Te laat
Bewoner Peter Hustinx, woordvoerder namens de Nieuwegrachters: ‘Als we een zware vrachtwagen zien, kunnen we rechtstreeks bellen met een 06-nummer van handhaving. Die zijn er doorgaans in tien minuten. Wanneer de chauffeurs langdurig aan het laden en lossen zijn, kunnen ze worden betrapt.
Maar vaak is de vogel allang gevlogen.’ De briefschrijvers willen een 30-kilometerzone. Ook moeten de verbodsborden voor zwaar verkeer beter in het zicht komen. Het steekt de bewoners (twee derde van hen staat achter de brief) dat bijna altijd de eigenaar verantwoordelijk wordt gehouden voor de schade, terwijl de gemeente haar zorgplicht niet nakomt en een visie op veilig onderhoud en gebruik van de grachten ontbreekt.
Voorlopig afgesloten
Voorlopig blijft de Nieuwegracht tussen de ABC-straat en de Groenestraat afgesloten. De weg kan pas weer open voor (vracht)auto’s als de twee kelders die onder het gat zitten, zijn verstevigd. De inzakking van straat en kelder is voor het college aanleiding voor een grondige inspectie van kelders die niet vaak gebruikt worden. Bij onderzoek van het gat in de bestrating bij Nieuwegracht 137 – het witte oude gebouw van het WKZ – bleek dat ook de onderliggende werfkelder een gat vertoont en een andere in slechte staat is. Vermoedelijk is er lange tijd niemand in deze kelders geweest.
Hoe aanpakken?
Er is nu besloten alle werfkelders en kelders onder wegen die niet uitkomen op een werf (wegkelders) te inspecteren als het vermoeden bestaat dat daar al lang geen mens meer was. Waarschijnlijk zijn er meer dan honderd ‘spookkelders’. Ook komt er inspectie van kelders waarover bewoners melding hebben gedaan. In april wordt de planning bekend. De gemeente overlegt met de eigenaren hoe het herstel aan te pakken. Gaat Utrecht dat betalen of moeten de woningbezitters aan de bak? Doorgaans geldt: eigenaren zijn zelf verantwoordelijk voor schadeherstel aan hun pand.
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
Nu wordt de laatste kelder bij huisnummer 68 aangepakt. De verzakte kelder en de gescheurde kluismuur worden grotendeels afgebroken en opnieuw opgebouwd. De naastgelegen kelder – bij voormalig huisnummer 70, maar behorend bij nummer 68 – vormt één constructief geheel met de andere kelder en is nu ook ontgraven. Deze kelder is nog goed, maar moet tijdens de restauratie van de andere kelder wel worden beschermd en gestut.
Dertig miljoen meer
Al bij al heeft het herstel van de wal- en kluismuren de gemeente ongeveer dertig miljoen euro meer gekost dan was ingeschat en het project duurt ook veel langer. Het is al vier jaar uitgelopen op de oorspronkelijke planning.
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
Het renoveren van de wal- en kluismuren van de Utrechtse grachten kost meer geld dan begroot en loopt flink uit. De gemeente kondigde daarom een extern onderzoek aan vanwege de overschrijdingen.
AnteaGroup heeft het onderzoek nu gepubliceerd en laat geen spaan heel van de werkwijze van de projectorganisatie. Het project is al 4 jaar uitgelopen ten opzichte van de oorspronkelijke planning en heeft al 30 miljoen euro meer gekost.
Dat komt volgens AnteaGroup door drie oorzaken: het stelselmatig onderschatten van de complexiteit van het werk, het projectmanagement was niet op orde en verbetermaatregelen werden niet goed uitgevoerd en geëvalueerd.
Geen strategie
Het rapport ziet weinig positiefs in het proces tot nu toe. Zo werkten verschillende partijen niet goed samen, was er geen strategie of goede rolverdeling en werd er niet goed gecommuniceerd binnen de organisatie. Ook was er bijvoorbeeld onduidelijkheid over beleid rondom bomen en juridische eigendomsverhoudingen.
Het onderzoeksbureau stelt dat risico’s en onzekerheden niet te voorkomen zijn bij een project als de Wal- en kluismuren, waardoor de kans op tegenvallers ook in de toekomst groot blijft.
Stevig en pijnlijk
“Het college trekt zich deze stevige en pijnlijke conclusies zeer aan”, schrijft wethouder Kees Diepeveen in een brief aan de raad. “De uitkomsten maken duidelijk dat het echt anders moet. Daarom wordt komende tijd gewerkt aan een grondige herziening van de aanpak.”
De gemeente Utrecht werkt sinds 2008 aan het herstel van de funderingen van de wal- en kluismuren langs de historische grachten in de binnenstad. Die moeten worden hersteld zodat de constructies weer 100 jaar veilig functioneren. Vorig jaar was het budget voor circa 84 procent besteed terwijl circa 63 procent van het werk was gerealiseerd.
Hoe nu verder
In het rapport wordt gesteld dat er ruim de tijd nodig is om te komen tot een nieuwe aanpak. Komende tijd wordt daarom onderzoek gedaan naar de technische staat van de nog niet herstelde wal- en kluismuren, bijvoorbeeld met duikinspecties.
De gemeente gaat de projectorganisatie nu verder versterken met onder meer technische en juridische experts. En er moet eenduidig beleid komen over zowel de bomen als het eigendomsvraagstuk. Een samenhangende aanpak betekent ook dat er samenwerking nodig is met de bewoners.
Diepeveen verwacht een voorstel met een nieuw plan pas in de eerste helft van 2021 te kunnen voorleggen aan de raad. “Wij realiseren ons dat dit een lange periode is, maar op basis van de huidige inzichten is dit onvermijdelijk.” Dan moet ook een nieuwe projectbegroting worden voorgelegd.
Voorlopig nieuwe werkzaamheden
Op dit moment wordt nog op een paar plekken in de stad gewerkt aan het herstel van de grachten. Deze werkzaamheden worden afgerond. De gemeente start geen nieuwe, uitvoerende werkzaamheden tot er een nieuw plan ligt, behalve als de veiligheid in het geding komt.
Het blijft dus voorlopig onzeker wanneer het werk wordt voortgezet. Diepeveen: “Wij beseffen dat we nog niet de helderheid kunnen bieden die we hadden gehoopt en waar bij ons, in de stad en in uw raad behoefte aan is. Tegelijkertijd zijn wij het met Antea eens dat het noodzakelijk is om eerst een aantal zaken beter uit te werken voordat een realistisch beeld van de resterende opgave gepresenteerd kan worden. Dit kost de nodige tijd.”
Bewoners worden met een wijkbericht geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek en de vervolgstappen.
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
Lees het volledige Nieuwsbericht gepubliceerd door:
Ontvangstdatum 20-12-2019
Beleidsveld Openbare ruimte
Portefeuillehouder Wethouder Diepeveen
Onderwerp Raadsbrief Samenhangende aanpak Wal- en Kluismuren, Werfkelders en Weren te zwaar verkeer